Skip til hoved indholdet

Podcastproduktion

Lærervejledning: Producér podcast i skolen

Download lærervejledningen: Producér podcast i skolen

Fem ting du skal vide om podcastproduktion

I dette afsnit beskriver vi fem ting, du skal vide, når du producerer podcast i skolen.

1. Brug WeVideo eller Soundation

Der findes flere softwares og apps, som eleverne kan bruge til producere podcast på, men langt fra alle må benyttes i Gladsaxe Kommune, fordi:

softwaren/appen indsamler og behandler persondata.
softwaren/appens datasikkerhed ikke overholder EU’s krav, som Gladsaxe følger. 
softwaren/appen indeholder køb og/eller aggressiv markedsføring.
I Gladsaxe har vi en databehandleraftale med SkoleTube. Det betyder, at alle SkoleTubes værktøjer må bruges uden forbehold og restriktioner af eleverne, fordi de overholder gældende lovgivning på området.

I kraft af ovenstående anbefaler vi, at eleverne enten bruger WeVideo eller Soundation. Begge værktøjer ligger tilgængelig i SkoleTube.

Mere om

WeVideo

Bruges normalt til videoredigering. Det betyder, at eleverne ikke kan optage lyd direkte i WeVideo. Til gengæld er WeVideo enkel og intuitiv at bruge, fordi eleverne kan let importere, redigere og eksportere en lydfil. Det er dog begrænset, hvor meget eleverne kan manipulere deres lydfiler under redigering, fordi WeVideo ikke tilbyder mange muligheder her.

Brugervenlighed

Simpel

Videovejledning

Under SkoleTube ligger der en videovejledning til at lave podcast i WeVideo: https://www.skoletube.dk//group/WeVideo5433032 

Devices

PC og iPad

Særligt om login på iPad

Sådan gør du:

  • Åben GLX AppStore og hent: WeVideo 
  • Vælg det lille tandhjul nederst på loginsiden, inden du logger ind i WeVideo første gang
  • Vælg: Server settings
  • Klik: Default
  • Vælg: EU
  • Swipe til siden for at få adgang til flere login-muligheder
  • Vælg: Continue with SkoleTube
  • Login med Unilogin

Soundation

Bruges normalt til musikproduktion. Det betyder, at eleverne både kan optage, redigere og manipulere, samt eksportere lydfiler i Soundation. Vær opmærksom på, at Soundations mange redigeringsmuligheder gør softwaren mere kompliceret for eleverne at bruge.

Brugervenlighed

Avanceret

Videovejledning

Under SkoleTube ligger der mange videovejledninger til at producere podcast i Soundation: https://skoletubeguide.dk/project/soundation/ 

Devices

PC (Soundation virker desværre ikke på iPad) 

Om GDPR-vurdering af andre softwares og apps

På GPV – Gladsaxe Pædagogiske Videncenter GDPR-vurderer vi løbende programmer og apps til skoleområdet i samarbejde med informationssikkerheds-konsulenterne i Sekretariat og Politisk Betjening på Rådhuset.

Vurderingsgrundlaget tager udgangspunkt i et enkelt lyssignal, hvor farverne rød, gul og grøn understøtter identificeringen af, hvordan programmer og apps håndterer og opbevarer persondata.

Alle GDPR-vurderinger bliver samlet i en liste, som bliver ajourført to gange om året på GPV. Du finder listen på GPV’s hjemmeside. Her finder du også GPV’s procedure for, hvordan du bestiller en GDPR-vurdering af en ny podcast-apps med henblik på at få gjort appen tilgængelig i GLX App Store.

Devices vs. GDPR-godkendte apps og softwares

Illustrationen nedenfor viser, hvilke devices eleverne bruger i Gladsaxe Kommune. Med udgangspunkt i om eleverne anvender PC eller iPad, giver illustrationen et overblik over, hvilken app eller software de kan bruge til at redigere deres podcasts. Illustrationen fortæller også, om redigeringsværktøjet er simpelt eller avanceret at anvende. Derudover fortæller illustrationen, at alle apps, softwares og open source-platforme skal GDPR-vurderes af GPV, før eleverne må bruge dem. 

Illustration: Devices vs. GDPR-godkendte apps og softwares

2. Brug musikbiblioteket Find the tune

Der findes et hav af musiktjenester, der tilbyder gratis audio og lydeffekter, som eleverne kan bruge i deres podcastproduktioner, men langt fra alle må benyttes i Gladsaxe Kommune, fordi: 
 
softwaren/appen indsamler og behandler persondata.
softwaren/appens datasikkerhed ikke overholder EU’s krav, som Gladsaxe følger. 
softwaren/appen indeholder køb og/eller aggressiv markedsføring.
I Gladsaxe har vi som tidligere nævnt en databehandleraftale med SkoleTube. Det betyder, at alle SkoleTubes værktøjer må bruges uden forbehold og restriktioner af eleverne, fordi de overholder gældende lovgivning på området.  

I kraft af ovenstående anbefaler vi, at eleverne bruger musikbiblioteket Find the tune i SkoleTube.

Mere om

Find the tune

Apollo Music har mere end 600.000 tracks og 250.000 lydeffekter i SkoleTube. Eleverne kan både søge efter konkrete genre, stemninger og nøgleord. I menupunktet ”SFX” i øverste menulinje kan eleverne også finde effektlyde til deres podcast.

Kreditering

Find the tune er et lukket system under SkoleTube. Det betyder, at eleverne ikke skal kreditere hverken Apollo Musik, Find the tune eller værkernes ophavsmænd, når de bruger værkerne i deres podcasts.

Forbehold og/eller restriktioner

Ingen

Brugervenlighed

Avanceret

Login på Find the tune

via SkoleTube i Chrome-browseren

Mere om Find the tune på SkoleTube

3. Brug musik og lydeffekter i læringsøjemed

I Gladsaxe har vi en aftale med Copydan omkring musik til læring.

Aftalen giver skolerne ret til at bruge musik i undervisningen på alle de kreative måder, I kan komme i tanker om. 

Det skal du vide om

Copydan-aftalen dækker

  • ophavsretslovens eksemplarfremstilling; herunder kopiering af musik, optagelser af elever og læreres egne fremførelser af musik, samt brug af kopier og optagelser i læringsøjemed – af både hele musikstykker og uddrag af musikstykker.
    • at elever og lærere må gøre musikken (fremførelsen/eksemplarfremstillingen) tilgængelig;
    • på skolens/institutionens egne interne og GDPR-godkendte platforme, som SkoleTube, SkolePortal, Aula, Office365. 
  • fysisk eller digitalt med elever og ansatte på skolen i forbindelse med læringsmæssig formidling.
  • ved hjælp af en digital overførsel til eksempelvis en skærm eller et lærred.
  • at elever og lærere må fremlægge og præsentere musikken (fremførelsen/eksemplarfremstillingen) online, eksempelvis via Microsoft Teams, Zoom, Google Hangout og Google Meet.
  • at musikken (fremførelsen/eksemplarfremstillingen) må fremføres i læringsmæssig sammenhæng for elever, lærere, øvrigt personale og/eller forældre. 
    NB: ved arrangementer, der ikke finder sted i en læringsmæssig sammenhæng, kræver brug af musik en aftale med Koda/Gramex.

Kort om audio som beskyttet værk

Audio er underlagt ophavsretslovens §1. Det betyder, at audio opfattes som beskyttede værker, som kun ophavsmanden må offentliggøre og ændre ifølge ophavsretslovens §2.

Enkle ophavsmænd indgår dog ophavsretslicenser med virksomheder, som tillader tredjeparter at bruge et ophavsretsbeskyttet værk på bestemte vilkår og betingelser. 

En ophavsretslicens kan omfatte rettigheder til at kopiere, distribuere, offentliggøre, fremføre og fremstille afledte værker eller på anden måde bruge et ophavsretsbeskyttet værk, afhængigt af de specifikke vilkår i licensen. 

Kreditering er god skik

Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, når det offentliggøres for almenheden.

Om webstedernes ophavsretslicenser

Om eleverne må kopiere, dele og distribuere webstedernes værker i deres originale eller ændrede form, afhænger af, hvilke forbehold værket er underlagt under de enkelte creative common licenser eller servicevilkår, som de er registreret under.

4. Lav GDPR-compliant podcasts

I Gladsaxe Kommune anbefaler vi, at du som underviser sikrer dig, at eleverne bruger deres sunde fornuft, og undgår emner, som potentielt kan få eleverne til både bevidst og ubevidst at oplyse personoplysninger om dem selv, deres forældre eller hinanden mv., når de producerer podcast i skolen.

Ifølge Datatilsynet, er personoplysninger en hver form for information, der kan henføres til bestemte personer – det gælder også stemmer, som jo er essentielle for at kunne producere podcasts.

Vær opmærksom på

Personoplysninger – Ikke-følsomme oplysninger

Identifikationsoplysninger, økonomiske forhold, familieforhold, bolig, bil mv.

Strafbare oplysninger

En person, der har begået en bestemt lovovertrædelse mv.

Følsomme oplysninger

Race etnisk oprindelse, politisk eller religiøse overbevisning, seksuelle forhold eller seksuel orientering mv.

Personoplysninger må kun opbevares i det tidsrum, der er nødvendigt for de formål, hvortil de pågældende persondata behandles. Det betyder, når persondata ikke længere er nødvendige, skal de som udgangspunkt slettes.

GDPR står for General Data Protection Regulation.

GDPR handler om behandling og beskyttelse af personoplysninger, samt borgernes rettigheder forbundet med indsamling, behandling og opbevaring af persondata.

 

5. Hvor skal podcasten udgives? 

Når podcasten er produceret, står eleverne tilbage med en lydfil, som skal udgives – traditionelt set. Men i uddannelsessammenhæng skal du som underviser tage stilling til de forskellige udgivelsesmuligheder, der er, og vælge den udgivelsesmulighed, som tilgodeser podcastens formål, og samtidig passer på elevernes persondata.

Med inspiration fra Mikkel Aslak, der er forfatter til bogen Podcast i Skolen, har vi tilpasset bogens omtalte fire udgivelsesniveauer, som omhandler formålet med udgivelsen samt udgivelsesplatform, til at indeholde GDPR-godkendte udgivelsesplatforme i Gladsaxe Kommune.

Vi har fravalgt at omtale modellens fjerde niveau, eftersom vi i Gladsaxe Kommune ikke anbefaler, at eleverne udgiver deres podcastproduktioner offentligt.

Anbefalingen er, at eleverne udgiver deres podcastproduktioner på de omtalte GDPR-godkendte platforme i de forskellige niveauer i modellen nedenfor:

Alt du skal vide om:

Lydfilen afleveres kun til læreren, som giver feedback.

GDPR-godkendte platforme

SkoleTube (Padlet, Soundation, WeVideo), SkolePortal

Anvendt audio skal krediteres

Nej

Kræver samtykke fra forældre/værger

Nej

Lydfilen bliver i klassen. 

Klassen skal kunne lytte til hinandens podcasts og eventuelt give respons.

GDPR-godkendte platforme

SkoleTube (Padlet, Soundation, WeVideo), Office365 (OneDrive, Teams)

Anvendt audio skal krediteres

Nej

Kræver samtykke fra forældre/værger

Nej

Semi-offentlig udgivelse, hvor læreren har nogenlunde kontrol med, hvem der skal have adgang – for eksempel forældre, tværfaglige venskabsklasser på andre skoler eller en yngre klasse på egen skole.

GDPR-godkendte platforme

SkoleTube (Kanal)

Anvendt audio skal krediteres

Nej

Kræver samtykke fra forældre/værger

Nej

I Gladsaxe Kommune må eleverne ikke udgive deres podcastproduktioner offentligt.

Fun fact om podcast

Vidste du, at ordet ”podcast” oprindeligt er en sammentrækning af ordene ”iPod” og ”Broadcasting”?

Værebrovej 156 C
2880 Bagsværd

Telefon: 39 57 62 62
gpv@gladsaxe.dk

Åbningstider i uge 42 - Efterårsferien

Mandag-fredag: 9:00-13:00

Åbningstider

Mandag-torsdag: 8:00-16:00
Fredag: 9:00-14.30


Find os

Kontakt os

Pressemeddelelser

EAN: 5798008694271

CVR. Nr.: 62 76 11 13

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback