Skip til hoved indholdet

Holdenes opgaver i FLL

Cirkeldiagram med fire delopgaver: Robotdesign, Robotkonkurrence, Kerneværdier og Innovationsprojektet

Alle hold skal arbejde med fire delopgaver i relation til årets tema:

  • Innovationsprojekt
  • Robotdesign
  • Robotkonkurrence
  • Kerneværdier

Alle delopgaver vægtes ligeligt i bedømmelsen.

Materialerne fra FLL lægger op til, at deltagere på hvert hold skiftes til at prøve kræfter med delopgaver, så alle kommer til at arbejde med både teknologiforståelse og innovation. 

Læs mere i beskrivelsen af de enkelte delopgaver nedenfor. 

Innovationsprojektet

Hvert hold vælger en problemstilling med relation til årets tema.

Holdet skal:

  • Identificere et problem, som de vil fordybe sig i
  • Undersøge feltet og eksisterende løsninger, før de udvælger, hvad de vil arbejde med
  • Designe en nyskabende løsning på problemet, eller forbedre en eksisterende løsning
  • Bygge en model, tegning eller prototype
  • Præsentere løsningens betydning for brugerne

På finaledagen skal holdet fremlægge deres løsning og arbejde med Innovationsprojektet for et dommerteam.

Innovationsprojektet er en designproces, der kan udvikle og skærpe kompetencer, som kan bruges til projektopgaven i 9. klasse. Flere skoler har derfor valgt at lade FLL-forløbet indgå som et fast element af undervisningen i projektarbejdsformen.

Robotdesign

Robotdesign handler om at bygge og programmere en LEGO-robot, der kan samle så mange point til holdet som muligt.

Det stiller større krav, end man lige forventer, heriblandt: kendskab til materialernes muligheder og færdigheder til at kunne anvende dem, sættes sammen med krav til deltagernes systematiske og vedholdende tilgang i spil, når de skal udvikle en løsning, der optimerer holdets strategi med robotten og kodens stabilitet, og gør effektiv brug af sensorer og motorer, inden for robotbanens kendte og faste rammer.

Robotterne programmeres fra PC eller iPad med LEGO’s apps med  blokprogrammering, der minder om Scratch. 

Holdet skal:

  1. Fastlægge en klar strategi for, hvilke opgaver på banen holdet vil løse, og i hvilken rækkefølge
  2. Bygge og programmere en LEGO-robot, som kan løse opgaverne i henhold til deres strategi
  3. Vise at alle holdmedlemmer er involverede og har forståelse for robotdesign og kodning
  4. Anvende sensorer og computationel tænkning, samt udvikle kendskab til mekanik og stabile konstruktioner, vægtstænger, tandhjul og motorer
  5. Kvalitetssikre og udvikle robot og program, ved ud fra løbende tests at forbedre robottens stabilitet og driftssikkerhed

På finaledagen skal holdet præsentere deres robot, dens konstruktion og programmering, samt deres strategi for et dommerteam.

Robotdesign lægger op til at arbejde med mange aspekter af fagligheden omkring teknologiforståelse.

Robotkonkurrence

​I Robotkonkurrencen skal holdets robot score flest mulige point, ved at udføre missioner på robotbanen.

Robotbanen består af en kraftig plastikdug med tryk og tilhørende LEGO-modeller, der er placeret på en træplade med ramme. Hver sæson foregår konkurrencen på en ny robotbane, med Lego-modeller, der afspejler årets tema. Nogen Installationer fastgøres med de medfølgende ”velcro”-brikker, mens andre skal stå løst, så robotten kan flytte dem.

Robotterne får point for at løse missioner på banen. På finaledagen får alle holds robotter tre forsøg til at score flest mulige point på 2,5 minut. Den bedste af de tre præstationer tæller.

For mange er Robotkonkurrencen synonym med FLL, og det er da også den der ofte vises billeder fra, men det er vigtigt at understrege, at den kun er et delelement i det samlede læringsforløb.

Kerneværdier

FIRSTs Kerneværdier er hjørnestenene i FLL.

Kerneværdierne kan vise deltagerne, at skarp konkurrence og gensidig gevinst ikke er modstridende mål. At hjælpe hinanden og omgås venskabeligt er med til at fremme, udvikle og bevare en kultur af retfærdighed, mangfoldighed og inklusion.

Gennem hele FLL-forløbet skal FIRSTs kerneværdier danne bagtæppe for holdenes arbejde.

De seks kerneværdier er:

  • Opdagelse: Vi udforsker nye færdigheder og idéer
  • Innovation: Vi bruger kreativitet og udholdenhed til at løse problemer
  • Effekt: Vi anvender det, vi lærer, til at forbedre vores verden
  • Inkludering: Vi respekterer hinanden, og rummer hinandens forskelligheder
  • Teamwork: Vi er stærkere, når vi står sammen
  • Sjov: Vi har det sjovt!

På finaledagen vil dommere vurdere om alle holddeltagere forstår, og handler, i overensstemmelse med FLL’s kerneværdier.

Pokalerne står klar på bordet ved FIRST LEGO League finalen, hvor eleverne dyster i baggrunden om at vinde

Værebrovej 156 C
2880 Bagsværd

Telefon: 39 57 62 62
gpv@gladsaxe.dk

Lukkedage på GPV i december 2024

Uge 50: Vi er på seminar fredag den 13. december
Uge 52: Vi holder juleferie

Åbningstider

Mandag-torsdag: 8:00-16:00
Fredag: 9:00-14.30

Find os

Kontakt os

Pressemeddelelser

EAN: 5798008694271

CVR. Nr.: 62 76 11 13

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback