Skip til hoved indholdet Søg Søg

Telepresence-robot

Anbefaling: Skab lige deltagelsesmuligheder for alle med Fable-robotten, der understøtter elever med skolefravær

Fable-robotten

Introduktion til Fable-robotten

Fable-robotten er en danskudviklet telepresence-robot, der giver elever med ufrivilligt skolefravær mulighed for at deltage aktivt og interaktivt i undervisningen hjemmefra via avatar eller live-video.

Løsningen gør det muligt at opretholde sociale og faglige fællesskaber, selv når fysisk tilstedeværelse ikke er mulig.

GPV har testet og videreudviklet teknologien i tæt samarbejde med skoler i Gladsaxe, og erfaringerne viser, at Fable-robotten kan være et effektivt redskab til at fastholde kontakt, skabe trygge overgange og fremme trivsel.

Hvordan bruges Fable-robotten i undervisningen?

Fable-robotten giver elever, der ikke fysisk kan møde op i skole, en aktiv rolle i undervisningen via avatarstyring og lyd/video-forbindelse. Den støtter kognition, sociale relationer og gradvis genindslusning i fællesskabet.

Løsningen er fleksibel og kan bruges både i klasseundervisning og på ture. Eleven vælger selv, om de vil deltage med live-video eller kun som avatar-billede – en vigtig funktion for elever i mistrivsel.

Fable-løsningen er videreudviklet lokalt med elever for at optimere funktionaliteten. Det inkluderer specialdesignede holdere til powerbank, samlet ladesystem og mobil med SIM-kort, så robotten kan tages med uden for skolen.

Teknik og funktioner

•    Udviklet af Shape Robotics i serien af programmeringsrobotter.

•    App installeret på mobil uden brugerprofil (GDPR-hensyn).

•    Tastatur- eller mobilstyring.

•    Ekstern højttaler og mikrofon forbedrer lydoplevelsen.

•    Powerbank med strøm op til to skoledage.

•    Samlet ladestik og SIM-kort-mulighed.

• Eleven logger på robotten hjemmefra (UniLogin).

• Opkald kan besvares manuelt eller automatisk (manuelt anbefales).

• Mulighed for live-video eller avatar med forskellige ansigtsudtryk.

• Funktioner: Eleven kan række hånden op/ned og slå mikrofon til/fra.

Erfaringer fra skoler i Gladsaxe

Case fra pilotprojekt: Fra fravær til fysisk fremmøde

En elev i Gladsaxe havde ikke været i skole i tre år. Gennem tæt pædagogisk støtte og brug af Fable-robotten fik eleven mulighed for gradvist at deltage digitalt i undervisningen hjemmefra.

Efter en periode med daglig kontakt via robotten, begyndte eleven at møde fysisk i skole tre dage om ugen og afsluttede senere 10. klasse. Eksemplet viser, hvordan teknologien kan støtte genindslusning og skabe struktur og tryghed for elever i mistrivsel.

Udtalelse fra lærer i pilotprojektet

“Robotten fungerer bedst i klasseundervisning med ro – og i gruppearbejde uden for klassen. I gruppearbejde i samme lokale er det svært at høre.”

– Lærer i Gladsaxe Kommune

  • Fleksibel brug – i klasselokaler, på ture og i gruppearbejde.
  • Mere aktiv deltagelse end traditionelt videoopkald.
  • Lav pris (ca. 10.000 kr. ekskl. moms i 2025).
  • Flere elever kan oprettes på samme robot.

  • Fungerer mindre godt i støjende gruppearbejde.
  • Kræver faste opladningsrutiner og bevidst planlægning.
  • Underviseren skal sikre, at eleven konsekvent inkluderes.
  • Materialer skal være klar digitalt fra undervisningens start.

Kom godt i gang

  • Udarbejd en konkret handleplan med få, realistiske mål – fx opstart i ét fag med én elev.
  • Afklar, hvem der har ansvar for opladning, opkobling og opfølgning
  • Involvér teamet og ledelsen tidligt, så der er bred opbakning.

  • Sørg for, at elevens undervisningsmateriale er digitalt og tilgængeligt hjemmefra.
  • Gennemgå forløbet med eleven og evt. forældre, så alle ved, hvad der forventes.
  • Forbered klassen på, at robotten bliver en del af hverdagen – det fremmer trivsel og tryghed.

  • Aftal faste tidspunkter for opkobling og “hvornår eleven logger ind”.
  • Skab genkendelige rutiner omkring opstart og afslutning af undervisningsdagen.
  • Underviseren skal huske at inkludere eleven aktivt – fx ved at spørge direkte ind og give taletid.

Strategisk sammenhæng

Fable-robotten bidrager til at realisere flere af målene i Børne- og Kulturforvaltningens strategi særligt omkring trivsel, deltagelsesmuligheder og ungeindsatser:

Sådan understøtter Fable-robotten de strategiske fokusområder:

Deltagelsesmuligheder for alle: ved at give elever i mistrivsel mulighed for at indgå i almene læringsmiljøer digitalt.

Børn og unge der trives: som praksisforsøg, der skaber struktur, kontakt og genindslusning for fraværende elever.

Et styrket ungeområde: gennem støtte i overgangsperioder, fx til 10. klasse eller ungdomsuddannelse.

Fable-robotten er et konkret eksempel på, hvordan teknologi kan understøtte børn og unge, der har brug for andre veje til fællesskab og læring.

Sådan understøtter Fable-robotten de strategiske fokusområder:

Digital understøttelse af deltagelsesmuligheder for alle: hvor teknologi anvendes til at skabe nye veje til fællesskab og læring for børn og unge, der har brug for anderledes læringsrum.

Praktisk information

Fable-robotten er et konkret eksempel på, hvordan teknologi kan understøtte børn og unge, der har brug for andre veje til fællesskab og læring.

Praktisk information

Fable-robotten er udviklet af det danske firma Shape Robotics, der designer undervisningsteknologi med fokus på programmering, digital deltagelse og praksisnær læring.

Robotten er produceret i Danmark og tilpasset i samarbejde med skoler, så den skaber høj pædagogisk værdi og brugervenlighed. Fable anvendes i både danske og internationale skoler – herunder i Norden, Baltikum og Mellemøsten.

Har du spørgsmål eller ønsker sparring om brugen af Fable-robotten i undervisningen?

Send en mail til gpvbestilling@gladsaxe.dk, så hjælper vi dig videre.

Værebrovej 156 C
2880 Bagsværd

Telefon: 39 57 62 62
gpv@gladsaxe.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 8:00-16:00
Fredag: 9:00-14.30

Find os

Kontakt os

Pressemeddelelser

EAN: 5798008694271

CVR. Nr.: 62 76 11 13

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback